The Intersection of New Creative Elements
Nguyễn Hải Yến (Red) làm film, làm thị giác, viết, trình diễn, xuất hiện như một đại diện đặc sắc của thế hệ nghệ sỹ mới tài năng của Hà Nội sau 2010. Cô thực hành làm phim tại Hanoi Doclab từ năm 2015 và kể từ đó đã cho ra đời một số phim ngắn bao gồm Homeless (2016), Water dreams (2016) và Summer siesta: 6th hour counting from dawn (2017) (bộ phim nằm trong chuỗi dự án Realities được hướng dẫn và sản xuất bởi Jamie Maxtone-Graham). Phim của Red đã được trình chiếu tại nhiều không gian như Quest Festival, Hanoi Docfest, Cold Call Film Festival... Phim ngắn Summer siesta: 6th hour counting from dawn được triển lãm tại Fundacion PROA (Buenos Aires, Argentina) từ đầu tháng 2 đến đầu tháng 3, năm 2019 và White Chapelle Gallery (London) từ tháng Tám đến cuối tháng 9, năm 2019. Red là một trong số các nghệ sĩ châu Á được lựa chọn tham gia dự án Animistic Apparatus (Thái Lan, tháng 4/2019), tổ chức bởi May Adadol Ingawanij. Cô là thành viên của nhà xuất bản độc lập Ajar Press. Bên cạnh thực hành nghệ thuật thị giác, Red nghiên cứu dịch thuật và trình diễn. Năm 2019, cô đã hoàn thành một nghiên cứu độc lập về Nghệ thuật Trình diễn tại Việt Nam từ giai đoạn 1990 đến nay. Red tham gia tổ chức các sự kiện âm nhạc cũng như một số hoạt động khác tại Heritage Space từ 2018 đến năm 2020.
Nguyễn Hải Yến (Red) is a filmmaker, visual artist, writer, and performer who has emerged as a prominent representative of the talented new generation of Hanoi-based artists post-2010. She began her filmmaking practice at Hanoi Doclab in 2015, producing several short films, including Homeless (2016), Water Dreams (2016), and Summer Siesta: 6th Hour Counting from Dawn (2017), the latter being part of the Realities project, directed and produced by Jamie Maxtone-Graham. Red’s films have been showcased at various venues, such as Quest Festival, Hanoi Docfest, and Cold Call Film Festival. Her short film Summer Siesta: 6th Hour Counting from Dawn was exhibited at Fundacion PROA (Buenos Aires, Argentina) from February to early March 2019 and at Whitechapel Gallery (London) from August to late September 2019. Red was among the selected Asian artists to participate in the Animistic Apparatus project (Thailand, April 2019), organized by May Adadol Ingawanij. She is also a member of the independent publishing house Ajar Press. In addition to her visual art practice, Red is involved in translation studies and performance. In 2019, she completed an independent study on Performance Art in Vietnam from 1990 to the present. From 2018 to 2020, Red participated in organizing music events and various other activities at Heritage Space.